Bakri Agro H/p:013-9185413
hit counters

Monday, August 10, 2009

Tanaman cili fertigasi

Felda Bukit Tajau mengalakan penanaman cili kampung, untuk menjayakan projek ini felda memberi 20 beg tanah berbaja dan anak pokok cili. Digalakkan pokok cili ini diletak di halaman rumah dan di campur dengan pokok hiasan lain. Felda mengalakkan konsep "Edibel Garden",
ianya merupakan satu konsep ‘ taman yang mengunakan tanaman yang boleh dimakan’. Dalam erti kata senang, taman sayur/buah.Memang menarik sekali konsep ‘edible garden’ untuk diaplikasikan di rumah-rumah.. Ianya menggunakan ruang yang minimum.. Malahan yang bestnya ianya boleh dibawa makan..Itu sebabnya kalau sebelum ini landskap rumah yang sering dihiasi dengan bunga-bungaan boleh ditukar ke landskap sayur-sayuran.. Kalau nak diikutkan memang rumah saya ni ada ditanam beberapa tanaman seperti ’saderi’, ‘daun bawang’, ‘cili’, ‘bendi’ dan beberapa lagi..Memang ianya sedikit sebanyak membantu dari segi penjimatan bahan-bahan masakan di dapur..



Untuk menjayakan lagi projek ini saya telah menambah lg pokok cili, dan menanam secara fertigasi. Hasil yang di perolehi felda akan membeli balik cili ini.



projek cili fertigasi yang belum siap sepenuhnya

No comments: